A szakértők szerint, a webdesignban az idei év a generációk ütközéséről szól. Nem pontosították, hogy mit értenek ütközés alatt, de az biztos, hogy 2023-ban a Z generáció ízlésvilága képviselteti magát inkább, kicsit háttérbe szorítva az elmúlt években népszerű egyszerűbb irányzatokat.
Persze a fiatalos és nagyon színes dizájn mellett továbbra sem felejtjük el a letisztult, elegáns és minimalista stílus sem. Az, hogy marketing szempontból egy-egy projekt kapcsán melyik érvényesül jobban, a Z generációs vagy a letisztultabb megjelenés, inkább az dönti el (és remélem, hogy így van), hogy az adott weboldal milyen célcsoportot akar megszólítani és milyen hangulatot akar közvetíteni, nem pedig az, hogy éppen mi a divat.
Íme 9 trend, amivel idén igazán aktuálisak lehetünk:
1. A Y2K újraértelmezése
A pandémia, mint egy időgép visszahozta nekünk a millenniumi trendeket. Bizonyára mindenki emlékszik még, az egész világot átölelő őrületre, amikor igyekeztünk elkerülni a nagy Y2K okozta informatikai összeomlást. Nos, egy olyan jelenség, mint egy járvány, ami ismét egy világszintű összefogást igényelt, előhozta az emlékeket, ami a webdizájn trendben is megmutatkozik.
Régi interfészek, feltűnő fémes színek (élénk rózsaszín, lila, sárga), optimista futurizmus és flash stílusú animációk jellemzik.

2. Textúrával tervezve
Érezni akarjuk a felületeket!
2023-ban a textúrák nagyobb teret kapnak, mint valaha. A fizikai valóságban kézzel tapintható, érezhető elemeket alkalmazunk a digitális szférában, ráadásul nemcsak háttérként, hanem a tipográfia, absztrakt képek, formák videók felületeként is.
Jellegzeteségei: fémes, folyadékszerű, folyékony üveg, állati szőrme, agyag, bőr, fa, márvány hatások.


3. A több az több…
Vagyis a tavalyi letisztultabb modern minimalizmus után, most átesünk egy kicsit a ló másik oldalára. Nem elég, hogy az előző két pontban vázolt trendet sem a visszafogottság jellemzi, de ez még egyet lép a színes-szagos-izgő-mozgó skálán és olyan illusztrációkkal dolgozik, amelyek igazán felráznak a mindennapi nihilből.
Ismertetőjegyei az aszimmetrikus elemek halmozása, erőteljes tipográfia, intenzív színek, túlzott stimuláció.
És hogy milyen az összhatás? Mint egy pszichedelikus utazás.


4. Anti-design web design
Jelszava: káosz
Követve az éghajlati és geopolitikai kiszámíthatatlanságot, vagyis a létünk bizonytalanságát, ez a törekvés a kaotikus, rendezetlen hangulatot alkotja újra azzal, hogy felrúgja a tervezés szabályait és létrehoz egy olyan megjelenést, ami aránytalan, aszimmetrikus, strukturálatlan elemekkel dolgozik.
Ez a trend nem alkalmazható bármilyen weboldalon. Például egy webshop esetében kifejezetten hátrányos, de kiválóan működhet egy művészi portfólió, vagy bizonyos kampányok, speciális projektek esetében.

5. Dopamin-ihlette színek
Míg a korábbi évek trendlistája tele volt elsődleges színekkel és földszínekkel, úgy idén dominál a neon, minden árnyalatban. Ez a dizájn is egy eléggé zajos, tipikusan Z-generációs irányzat. Ráadásul megjelenésében nem elégszik meg egy neon színnel, keveri több árnyalattal és színátmenetekkel.


6. AI-vezérelt web design
A 2022-es év magával hozta a mesterséges intelligencia újabb hullámát, ami egyesekből a szkepticizmust, másokból a pánikot váltotta ki, de egy jó dizájner fejében ilyenkor mindig az tör a felszínre, hogy „íme egy lehetőség valami újra”. Lehetőség nemcsak egy újabb dizájntrendre, hanem arra is, hogy az AI-ban rejlő tudást a lehető legjobban használjuk fel. Nem azzal kell foglalkoznunk, hogy az AI kiváltja-e a tervezők munkáját (értsd: nem lesz szükség webdizájnerekre), hanem azzal, hogy a webdizájner munkáját hogyan tudja a legjobban kiegészíteni. Arra kell koncentrálnunk, hogy jól fogalmazzuk meg az elképzeléseinket, és az AI adta lehetőségeket beépítsük a mindennapi munkánkba. Itt az új felfedezések ideje!
Addig is, íme néhány inspiratív AI dizájn trend:



7. Cukorkák ihlette pasztellek
Míg az élénk színek eléggé sok szavazatot kapnak ebben az évben, azért a pasztelleknek is maradt hely. A nyugtató és játékos cukorkaszínek nagyon jó hangulatjavítók és jól használhatók a grafikai tervezésben akár csomagolás, akár márka, marketing megjelenés vagy éppen webdizájn a feladat.

8. Sugárzó színátmenetek
A színátmenetek sokoldalúak és vizuálisan kellemesek.
Egyszerű és hatékony módszer a színek és árnyalataik játékosságának megjelenítésére. Ábrázolhatunk vele hőt vagy jeges hideget, de akár a sarki fényt is megidézhetjük.


Kreatív tipográfia
Míg a technológiai óriások (és nemcsak azok) sans-serif betűtípussal egyszerűsítik logóikat, addig a márkatervezők és a digitális művészek épp az ellenkező irányba indultak el, és elkezdtek kísérletezni a tipográfia adta lehetőségekkel. A hagyományos tipográfia határait átlépve olyan megjelenési formákat alkotnak, amelyek különálló mintákat ábrázolnak, mindezt tökéletesen beépítve a dizájntervbe úgy, hogy egy egységes vizuális élményt nyújtsanak.

Neked melyik a kedvenced? Szavazz kommentben!
Ha te is szeretnél ilyen látványos weboldalt magadnak, itt küldhetsz nekem üzenetet ingyenes konzultációra, ajánlatkérésre.
Várom jelentkezésed!






